Mijn start als Virtueel Assistent

Een vreemde week, afgelopen week; mijn laatste werkdag in loondienst. Per 1 februari begin ik officieel als zelfstandig ondernemer aan een nieuwe uitdaging.

Wie mij een half jaar geleden had gezegd dat ik voor mijzelf zou beginnen, had ik voor gek verklaard. Waarom zou ik uit loondienst gaan? Ik verdiende niet slecht, had hierdoor zekerheid, leuke collega’s en leuk werk. Maar toch was er iets dat al een tijdje kriebelde. Ik zat in mijn comfortzone, maar had hierdoor weinig uitdaging meer. Een aantal maanden geleden ging ik weer eens eten met mijn vriendin en oud-collega Danny. Zij is 5 jaar geleden gestart als Virtueel Assistent (Viadan). Zij heeft leuk werk en is succesvol.

Dit gesprek bleef in mijn hoofd hangen. Zou dit iets voor mij zijn? Ik wilde graag wat meer vrijheid, meer uitdaging, nieuwe dingen leren en mijn kennis en vaardigheden van de afgelopen jaren in praktijk brengen en ook gewoon doen wat ik echt leuk vind. Maar kan ik dat wel, werken als zelfstandig ondernemer? Wil ik mijn zekerheid opzeggen? Hoe kom ik aan opdrachtgevers? Iedereen die een belangrijke keuze maakt herkent dat wel denk ik.

Na wat coaching en mentoring van Danny, verdieping in het vak en een aantal trainingen bij o.a. Freelance en Virtual Assistant Academy, Academie voor virtueel assistenten.nl en Blueberrydynamic.nl heb ik de stap gewaagd. Ik ga aan de slag als Virtueel Assistent!

Virtual Assistant, invaluable support for you and/or your business, from a person you trust, but may not have met face to face   

Wat is dat een Virtueel Assistent?

Ik hoor je denken…….een virtueel wat? Virtueel betekent volgens het woordenboek; onafhankelijk van tijd en plaats. Dat wil zeggen dat je kunt werken op elke gewenste plek. Dat kan thuis zijn, op een flexplek, bij een bedrijf, zelfs in de kroeg. Zolang er maar een internetverbinding aanwezig is. Doordat je flexibel bent in je werkplek, kun je ook je tijd efficiënter indelen.

Een Virtueel Assistent (VA) werkt samen en ondersteunt ondernemers en ZZP-ers die te weinig tijd en soms kennis hebben om al hun werkzaamheden zelf te doen. Veel ondernemers beginnen een bedrijf uit passie voor een bepaalde dienst of product. Alleen naast die passie zijn er nog meer werkzaamheden die binnen een bedrijf gedaan moeten worden zoals de administratie, marketing en communicatie, sales, dagelijks management. Vaak zijn het eenmanszaken of kleine bedrijven, die al die werkzaamheden zelf niet meer kunnen behappen. Iemand in loondienst nemen is moeilijk qua kosten of er zijn te weinig uren om een werknemer vast aan te nemen. Een VA kan hier uitkomst bieden. Door met een VA samen te werken krijgen ondernemers weer de kans om zich te richten op hun kerntaken, de reden waarom ze hun bedrijf zijn gestart. Het inhuren van een VA kan al vanaf een paar uur per maand.

Mijn expertise

Een VA heeft vaak haar eigen expertise. Ik wil mij graag gaan richten op de online marketing en communicatie, social media en procesoptimalisatie. Werkzaamheden waar ik ervaring mee heb en die ik ook nog eens leuk vind om te doen. Ik ga gedeeltelijk vanuit huis werken en op een hele leuke flexplek in Schagen bij Pand Raak.

Ondertussen heb ik al gewerkt aan een leuke eerste opdracht bij Bubbels&Wijnen.nl. Een leuk online wijnbedrijf waar je de lekkerste wijnen kunt bestellen om cadeau te geven inclusief een originele boodschap. Binnenkort kun je deze wijnen ook nabestellen via de webshop.

En verder……..

Verder ben ik druk bezig met mijn huisstijl en mijn website Topva.nl. In maart start ik nog met een opleiding Webassistent bij Weblish om mijn kennis van online marketing, communicatie en statistieken nog wat verder uit te breiden. Genoeg leuke dingen waar ik energie van krijg. Uit je comfortzone stappen is zo erg nog niet. Blijf je me volgen?

Virtuele groet, Joyce Baas – Top VA

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven