Maak jij gebruik van een planning tool voor je berichten of nieuwsbrieven?
Als je gebruik maakt van e-mail marketing zul je waarschijnlijk je nieuwsbrieven automatisch inplannen. Je schrijft hem vandaag, maar laat hem pas later versturen. Let bij het inplannen wel op de zomer- en wintertijd. Niet ieder e-mail marketing systeem past zich hierop aan, waardoor je nieuwsbrief zomaar een uur te vroeg of te laat verstuurd kan worden.
Hoe komt dat nu precies?
Bij het instellen van de tijd hanteren wij GMT = Greenwich Mean Time / London Time of CET = Central European Time
GMT = Greenwich Mean Time of London Time is eigenlijk de “nulzone”.
In Nederland is het een uur later dan in Londen, dus zitten wij in tijdzone GMT+1. Als het in Londen 14.00 uur is, is het bij ons 15.00 uur.
Bij CET = Central European Time onderscheiden we Standard en Summer. Deze tijdzone past zich vanzelf aan aan de zomertijd. Een groot deel van de Europese Unie ligt in deze tijdzone. De CET ligt in tijdzone GMT+1.
Het laatste weekend van maart schakelt heel de CET over naar zomertijd.
Engeland, waar de nulzone ligt en van waaruit we beginnen met tellen voor de GMT gaat in de zomertijd naar GMT+1. Voor onze tijd hier in Nederland betekent dit dat we van GMT+1 bij wintertijd, naar GMT+2 bij zomertijd gaan.
Als je in een planningstool werkt met GMT+1 zoals bijvoorbeeld in Mailchimp blijft deze op GMT+1 staan en past zich niet zelf aan. In zomertijd is dit 1 uur vroeger dan in Nederland. Om berichten en nieuwsbrieven op de juiste Nederlandse tijd te kunnen versturen moet je de tijdzone dus handmatig aanpassen naar GMT+2.
Dit kun je voor Mailchimp doen via Account – Settings – Timezone.
Gebruik jij een ander e-mailmarketing systeem of andere planning tools, check dan even of de verwerking van de zomertijd goed gaat.
In de zomertijd, dus op dit moment, is GMT+1 de tijd in Engeland, één uur vroeger en GMT+2 de tijd in Nederland!